Basistraining werkbegeleider

 

In het najaar van 2017 wordt evenals vorig jaar de basistraining aangeboden aan alle werkbegeleiders van Esprit die nog niet in het bezit zijn van een certificaat.
De verdiepingstraining bestaat uit vier bijeenkomsten in de periode januari - februari.

Inhoud van de bijeenkomsten:

Het hier aangegeven programma is een mogelijke invulling van de training. De leervragen en wensen van de deelnemers zijn leidraad voor de verdere invulling: het uiteindelijke programma zal er dus anders uitzien.

1e bijeenkomst: Leerwensen en leervragen
Verkennen van je eigen begeleiderskwaliteiten, leerwensen en leervragen en het profiel van een werkbegeleider.
We bekijken beelden van de student aan het werk, observeren en waarnemen: wat valt jou op; waar let jij op; wat doet hij/zij goed en wat kan beter? wat denk jij dat hij/zij nodig heeft?
Waarop richt je je in het gesprek –  mogelijke invalshoeken en keuzes.

2e bijeenkomst: Reflectiegesprek – begeleiden van leren
Competentie-ontwikkeling - competenties, POP en PAPs van jouw student; leervragen en concerns van jouw student - hoe begeleid je haar/hem daarbij? Hoe stuur je en wat is belangrijk om te weten van de student? Hoe bouw je het begeleidingsgesprek op? Wat voor vragen stel je en wanneer geef je advies?
Oefenen met feedback – wat is precies feedback, hoe moet dat en hoe niet.
Begeleiden en beoordelen – welk beeld heb je van jouw student? Het opschorten van oordeel en wat daarbij komt kijken. 

3e bijeenkomst: Gesprek over een les – feedback, vragen stellen en sturen
Een les die je hebt gezien kun je nabespreken. Maar je kunt ook praten over een les die jij niet hebt gezien. Of over een les die nog niet is gegeven. Waarop let je bij de bespreking van een les. Hoe voer je dit gesprek – gespreksvaardigheden en soorten vragen (open en gesloten vragen). Hoe leg je de verbinding met het POP van de student. Hoe krijg je, hoe houd je jouw student bij de les. 

4e bijeenkomst: Coachgesprek - naar aanleiding van een incident.
Analyse: wat speelt er eigenlijk, waar zit het probleem? Hoe voer je dit gesprek?
Vragen stellen of tips en advies geven? Wat werkt.
Een reeks gespreksrondes: deelnemers voeren een gesprek en oefenen met het geven van feedback. Wat is jouw stijl van begeleidingsgesprekken voeren?
Ook zal aandacht worden besteed aan de verschillende invalshoeken waar vanuit je kunt kijken en hoe je kijkt naar het werk van jouw student. 

Je kunt je opgeven voor deze cursus via dit formulier.